Rybolov v Slovinsku - 2010

Napísal Ján 22.04.2015 1 Komentár Rybárske články,

01 - Slovinsko rieka SavaPo niekoľkých telefonátoch a e-mailoch rezervujeme ubytovanie a povolenie na trofejný úsek. Môžeme vyraziť. Smer SLOVINSKO.

02 - Sava pri pohľade z chatyCestovanie za potočákmi nám trvá sedem hodín. Popoludní prechádzame posledný tunel, ktorý spája Rakúsko so Slovinskom. Posledných 40km a sme na mieste, v malom meste Bled. Uvíta nás krásne jazero Bled, kde na jeho brehu sídli aj rybárska predajňa Fauna. Zvítame sa s Matejom a Rokom, ktorý nám podáva čerstvé info o rieke Sava. Voda malá, čistá a ryby pri chuti. Matej nám vypisuje povolenky na trophy úsek. Vysvetlí nám cestu k nemu a aj k chate, kde budeme ubytovaní.

Ubytovanie je prispôsobené požiadavkám rybárov. Miestnosť na viazanie múch je tu samozrejmosť. A výhľad z chaty je priam neskutočný, rieka Sava priamo pod nami.

Prvý deň začíname na trophy-úseku. Je to cca.3,5km úsek rieky Sava, kde obsádku rýb tvorí prevažne pstruh potočný potom pstruh dúhový, lipeň a hlavátka. Povolený je lov na jednu muchu, bez osobitnej záťaže. Strímer môže byť len do 5 cm, tým sa zamedzuje cielený lov hlavátky. Povolenku je potrebné si vopred zarezervovať lebo na jeden deň sa vydáva obmedzené množstvo,len 5 povolení. To zaručuje, že konkrétny úsek rieky nebude splašený množstvom rybárov. My sme mali šťastie, v tento deň sme na vode len my dvaja. Na začiatku úseku z mosta sledujeme množstvo pstruhov, ktoré zberajú hmyz v akomkoľvek štádiu, či sú to nymfy, rodiaci sa hmyz alebo dospelé jedince z hladiny rieky. Naše nežnejšie polovičky len neveriacky pokrútia hlavami a skonštatujú, že im to pripadá ako v akváriu No my už na nič iné ako na lov nemyslíme. Ako prvé skúšame intermediálne šnúry s mokrými muškami zaťaženými volfrámom.Rieka je tu tiahla a hladina ako zrkadlo. Mame prvé zábery a krásne potočáky je radosť zdolávať (snímka č.6). Asi po prvých 300m úseku zisťujeme, že ryba je všade kde nahodíme a ak to pôjde takto aj pod splavom, tak večer padneme únavou od zdolávania rýb. Pod splavom meníme šnúry za potápavé, mokré mušky prestriedajú ťažké strímre. Voda je tu rýchlejšia a aj hlbšia a pokiaľ nevedieme strímra tesne ponad dno, ryba nejaví záujem. V týchto miestach chytáme aj väčšie ryby cca. 50-60cm. Naše OPTI prúty aftma 6 a 7 sú neustále ohýbané od zdolávania krásnych a bojovných pstruhov. Celým úsekom máme ďalšie zábery, ktoré neustávajú ani s pribúdajúcimi hodinami. Na súmraku prichádzame až ku koncu trophy úseku, kde nás skontroluje rybárska stráž. Je až neuveriteľné aké množstvo rýb je na úseku cca.3,5km. A ako "čerešnička na torte" sa na konci hlbokej tône objaví hlavátka, ku ktorej dopláva ďalšia a pridáva sa aj tretia. Vidieť tri ryby od 1m do cca.1,2m vedľa seba je len ťažko popisovať. Krajšiu rozlúčku s dnešnou rybačkou sme si ani nemohli želať.

Večer na chate sa stretávame s dvoma Dánmi, ktorí boli na trofi úseku dva dni pred nami. Chytali výlučne na suchú mušku a boli zvedaví ako sme tam dopadli my so strímrami. Jaro im s úsmevom povie, že pri päťdesiatke prestal počítať. To už nasleduje debata o muchách a love. Dánom podarujeme niekoľko strímrov a ideme sa uložiť do izieb.

Ďalší deň sme si vybrali úsek rieky Sava-Dolinka, kde cena povolenky je 40,00eur chyť a pusť. Strímer už nie je obmedzený dĺžkou 5cm. Lov je povolený s jednou muchou bez osobitnej záťaže. Zostávame pri prútoch Opti aftma 6 a 7, fluorokarbón 0,25mm, zaťažený strímer s dvoma volfrámovými hlavičkami, takže" ťažká technika". Mnohým sa to môže zdať pritiahnuté za vlasy, no aj takáto zostava bola v niektorých prípadoch slabá . Jaro utekal so svojim sedmičkovým optičkom a márne sa pokúšal spomaliť duháka. Ten súboj prehral a fluorokarbón 0,25mm povolil. Na tomto úseku prevláda pstruh dúhový,ale musím podotknúť, že sa tu nenasádza umelo, ale všetka ryba je z prirodzeného neresu. Chytali sme rôzne ročníky pstruhov, od 30cm do 65cm. Pri takom množstve rýb ubehol ďalší deň ako sekunda. Vraciame sa na chatu, kde nás už čakajú dánski rybári. Ďakujú nám za strímre, ktoré sme im predošlí večer darovali. Chytili na ne svoje najväčšie pstruhy v Slovinsku.

Naše polovičky mali svoj turistický program, takže spokojnosť na oboch stranách.

Na tretí deň sme sa rozhodli pre rybársku turistiku, revír Sava - Bohinka. Povolenka tu stojí 38,00EUR chyť a pusť. Rok nás upozorňuje, že tu nie je až také množstvo rýb ako v predošlých úsekov, ale budeme prekvapený prírodou. Rieka je tu podobná ako naša Belá. Veľké balvany v strede koryta rieky vytvárajú krásne zákutia, kde je vidieť na dne odpočívajúce pstruhy a lipne Celý tento úsek sa tiahne kaňonom, takže aj prístup k rieke je obmedzený. Schádzame úzkym žľabom popri mostnom piliery. Rieku prechytávame hore prúdom, chceme zamedziť vyplašeniu rýb. Pri čistote vody nemáme problém vidieť ryby nad sebou. Takzvaný lov na oči v takejto rieke je super. Nahadzujem strímra presne pred pstruha. Pstruh.ale rýchlo odpláva a mňa prekvapuje hlavátka,ktorá naháňa strímra. Nasleduje silný zaber,ja nestačím od prekvapenia ani zakričať na Jara, a hlavátka mizne aj s mojím strímrom. Jaro skúša aj nymfy a chytá pekne sfarbené lipne cca. 35-38. Čas ale nemôžme zastaviť a tak prechytávame posledné metre rieky,kde ešte chytíme niekoľko duhákov. Potom nasleduje výstup žľabom cez kaňon a vychádzame ani nie 200m nad chatou, kde sme ubytovaní.

Zostáva nám len balenie vecí, rozlúčka so skvelými ľuďmi, ktorými bezpochyby Rok a Matej sú.

Ďalšia výprava je už naplánovaná na jazero v Slovinku. Fotky s úlovkami, ktoré nám Matej ukázal nás presvedčili veľmi rýchlo.

Pre zaujímavosť dodám, že na jazere Bled sa v ten víkend chytil krásny zubáč 114cm. Je tu možnosť prenájmu lode, takže aj kaprári a vyznávači jazera si prídu na svoje. Informácie o stave vôd ako aj ubytovaní, cenách povolení je možné zistiť na webe : www.faunabled.com